THE WA (FRA)19.03. – 14.05.2013

The Wa ist ein Straßenguerillero, der mit den Mitteln der Kunst für mehr soziale Gerechtigkeit, für das Ideal eines herrschaftsfreien Raumes und gegen die kulturelle Hegemonisierung kämpft. Er studierte in Frankreich Bildene Kunst, zog dann nach Berlin, und traf hier Gleichgesinnte wie Brad Downey, Akim, Jesus, FA und xxx, mit denen er gemeinsam viele Projekte realisierte. Seine illegalen Interventionen und Skulpturen sind Stolpersteine im öffentlichen Raum: Ob Lebensläufe von Arbeitssuchenden als Citylight-Poster in Marseille, ein Marmor-Ebenbild von Nicolas Sarkozy an einer Pariser Brücke oder ein überdimensionales Ventil in Shanghai, dass die Welt plötzlich als Luftballon erscheinen lässt - die kontextsensitiven Arbeiten von The Wa unterwandern das System und sind eine spielerische Revolutionierung des Alltags. "Manche Menschen nennen meine Arbeiten "urban hacking" oder "artivism" - vielleicht ist es auch nur eine bunte Möglichkeit, um Menschen zum Nachdenken zu bringen", hat The Wa einst in einem Interview gesagt. "Ich bin mir nicht sicher, aber ich habe immer wieder diesen einen Satz von Pierre Bourdieu in meinem Kopf: "Democracy is the balance between people who have power and those who fight against them." Die Grenzen zwischen politisch-revolutionärer und künstlerisch-avantgardistischer Subversion sind bei The Wa fließend - und unverkennbar knüpft er auch an die europäischen Avantgardebewegungen wie Situationisten, Dada und Fluxus an. Aber sein größter Traum bleibt - Marcel Duchamps hätte seine helle Freude daran - irgendwann einmal möchte The Wa einen "nützlichen Brunnen" bauen.

Alain Biebe

www.the-wabsite.com

The most common relationship we are likely to have with the work of The Wa is with hindsight or through hearsay. Its critical, subversive provocations resist a lengthy duration in the public arena that would afford one the opportunity to experience it first hand. The lifespan of the artworks vary in public exposure, installation and removal. Therefore, it is the temporality of his work that is crucial to its reading. The sub-divisions in the work are not expressly representative of different lanes in The Wa’s work. Rather use these titles to allude to a post-production thematic that has evolved. Far from dictatorial, these passions entice his creative curiosity into hidden, often forbidden areas of ‘pubic’ life. Relatable, multi-lingual and often comic in execution, the work of the Wa encourages an empathetic scepticism for modes of societal control and comment. The relationship between the artist and the urban space are pertinently and inextricably linked. Some works have their own strong and clear voice; others require a little contextualisation to allow for layers of meaning to peal off and for you as viewer to enter the work. The fluency with which The Wa adopts the visual and political landscapes of the locations of his installations is a curious and inevitable result of his creative experiences and collaborations with an extraordinary array of artists. The originals of these works are almost all removed from their initial site, and the attempt to evoke the relational elements of their installation only serves to highlight the inadequacy of the written word. To experience The Wa’s work first hand is an endeavour of the brave, the quick and the curious.

Alexandra Ross


Fotos © Eva Ellersdorfer